Werken, werken & werken

Eastern Stream strak ik de lak

By Minke

18 July 2021

Gelijktijdig met onze aanvraag om naar Nieuw Zeeland te mogen varen dit seizoen regelen we ook een plek op de werf in Raiatea voor onderhoud. Tja, in tijden van Covid moet je alle opties open houden. Dit blijkt een goede beslissing. Want ondanks het feit dat we toestemming krijgen om naar Nieuw Zeeland af te reizen besluiten we anders. Verder naar het westen varen betekent niet naar Europa. Nou ja, naar Europa toe zal misschien niet zo’n probleem zijn, maar terug naar de boot komen we zeker niet. In Frans Polynesië hebben we meer kans op een retourtje Europa en daarmee is Frans Polynesië ook de plek waar we groot onderhoud aan onze Eastern Stream gaan doen.

Inkopen in Tahiti

Nadat we in Fakarava onze tweede vaccinatie hebben gekregen hijsen we de zeilen en zetten koers naar Tahiti. Inkopen doen. Niet alleen klusspullen, maar we slenteren ook uren door de Carrefour om de voedselvoorraden aan te vullen. Uiteindelijk tillen we ruim 40 liter verf en lak aan boord en minstens zoveel kilo’s proviand. Daarnaast de nodige klusspullen en andere onderdelen die we nodig hebben voor de boot. Verwennen we onszelf voor het eerst sinds lange tijd weer eens met een tapbiertje op een terras en eten we bij de foodtrucks die je hier overal tegenkomt. Begin juni verplaatsen we ons van Tahiti naar Raiatea, een van de weinige plekken in Frans Polynesië waar de kraan onze zware boot eruit kan takelen.

Povianderen in Tahiti
Hempel Antifouling on our Eastern Stream

De werf op

We zijn er klaar voor. En al zie ik niet uit naar het werk dat verricht moet worden, het is wel tijd voor wat liefdevolle aandacht voor ons schip. Knippen en scheren was het originele plan. Inmiddels is daar de rest van de romp bij gekomen. Want zo zegt Jaap “Als we toch op de kant staan kunnen we maar beter even ons best doen.”

‘Ons best doen’ betekent in ruim drie dagen in ieder geval een nieuwe opbouw van primer en antifoulling op het onderwaterschip en daarnaast de romp voorbereiden (schuren, wegslijpen van roest, primeren waar nodig) en aflakken. Elke morgen staan we voor zonsopkomst op, om bij het eerste licht te beginnen. We stoppen wanneer het donker wordt. Het is buffelen, zeker omdat het weer niet helemaal meewerkt en we af en toe tot onze enkels in de modder staan. Maar we zijn super blij met het resultaat. Ze zit strak in de lak en we hoeven niet meer wekelijks het onderwaterschip te poetsen. Wat ook wel heel relaxed is.

Al geeft zelfs Jaap uiteindelijk toe dat het wel een ambitieus plan was om dit in zo’n kort tijdsbestek te doen. Een lesje voor de volgende keer…

Eastern Stream op de werf in Raiatea
Liefdevolle aandacht voor Eastern Stream

Terug achter ons anker

Wanneer ik een foto op Facebook plaats met ons klussenlijstje erbij stelt Joost dat het meer een refit is dan even wat klussen. Oei dat is wel een eye opener. Want de buitenkant is dan misschien wel gedaan. Nu we weer achter ons anker liggen is de rest van het schip aan de beurt.

In Chili waren we voor vertrek vergeten nieuwe lak te kopen, waardoor het houtwerk eigenlijk al twee jaar niet is onderhouden. In Tahiti vonden we gelukkig goede en betaalbare lak en lakken staat hoog op de klussenlijst. Het houtwerk buiten kan zeker een paar nieuwe lagen gebruiken, maar Jaap gaat eerst aan de slag met de rest van de kuip. Het dockhouse had wat waterschade en gaat volledig uit elkaar. Hout vervangen, het staal bewerkt en een nieuwe afdichting gelast, zodat lekkage in de toekomst niet meer mogelijk is. De banken worden verwijderd, zodat het staal onder de banken ook eens een nieuwe laag verf krijgt. Ondertussen lak ik de vloerdelen en de kombuis. Op de werf kunnen we ook makkelijk ons reserve grootzeil uitleggen en vermaken.

Doghouse Eastern Stream
Alles gaat uit elkaar
Painting the bildge Eastern Stream

Zeil recycling

In Chili konden voor twee flessen Whisky een goed zeil overnemen van de Jonathan. Een zeil van dezelfde zeilmaker als ons eigen zeil, maar te groot voor onze boot. We hadden het zeil al bij het eerste rif afgeknipt om te verkleinen, maar het paste nog steeds net niet lekker. Dus hebben we hier nog even verder gepuzzeld aan een goede vormgeving en pasvorm.

De buren van Tintamarre wilden ook graag van hun oude zeil af. Helaas was het zeil echt af en niet meer te gebruiken voor herstelstukken. Maar de rest van de onderdelen zagen er nog super uit voor hergebruik. Dus zetten we alle leuvers over en hergebruiken we de ogen, banden en zeilband. Negen lagen zeil is alleen wat te veel voor onze naaimachine en dus voorziet de zeilmaker bij de Carenage ons zeil vervolgens van de juiste afwerking en een nieuw schootoog. Daarmee hebben we nu een prachtig, voor ons nieuw, gerecycled zeil. Een stevig zeil en perfect voor een toekomstige oversteek naar Nieuw Zeeland.

Zeil recycling Eastern Stream
Kombuis in de lak

Nederland en werken

Hoewel we nog lang niet klaar zijn met klussen hebben we wel tickets geboekt naar Nederland. Voorbereiding is het halve werk en het geeft ook structuur aan onze planning. We weten nu precies wanneer de boot klaar moet zijn voor vertrek. Maar we nemen ook een ander besluit, het is namelijk tijd om de scheepskas wat aan te vullen. En nu onze reis een beetje ‘stil staat’ is dit volgens ons een goed moment hiervoor.

Dus terwijl Jaap op volle kracht doorwerkt aan de boot, help ik op halve kracht en zoek daarnaast naar een leuke tijdelijk baan in Nederland. Een uitdagende HR klus of een andere tijdelijk job op HBO niveau. Want ik kom eerder naar Nederland en kan langer blijven, mits ik natuurlijk werk vind. Daarnaast wil ik de tijd in Nederland gebruiken om een paar webdesign klussen af te ronden, dan wel aan de slag te gaan met nieuwe webdesign opdrachten. Het besluit alleen al geeft heel veel energie. Nu nog die leuke klus vinden. Tips, vacatures, design opdrachten en interessante netwerkgroepen… ze zijn meer dan welkom.

En tot aan vertrek naar Nederland valt er nog genoeg te klussen. We werken dus nog even door!

Roest roest roest
Kuip Eastern Stream bijna weer klaar

8 Comments

  1. Fijn je weer eens life te ontmoeten Minke!
    Knap weer zo’n nieuwe uitdaging aangaan, succes❣️

    Reply
    • Met veel belangstelling jullie verslag gelezen. Heel veel succes verder.

      Reply
      • Alles met veel belangsteelling gelezen.Hoop dat je leuke klusjes vind,zodat jullie weer gauw verder kunnen reizen.veel succes met alles

        Reply
    • Goeiedag, er komt wel heel wat bij kijken om zo’n schip te onderhouden om er veilig mee de wereldzeeën te bevaren!
      Petje af! Met groot plezier volg ik jullie avonturen. Heel veel succes met ‘t vinden van een geschikte baan. Groeten Hermine

      Reply
      • Mooi verhaal weer. Dat ziet er prachtig uit. Is de naam van de boot nu verdwenen? Spannend hoor op zoek naar een baan. Helaas zijn mijn netwerken wat te klein geworden om interessant te zijn, al die pensionado’s. Maar er zijn vast heel veel goeie andere. Heerlijk om je/jullie weer te gaan zien.

        Reply
  2. Heb het goed de komende weken en keer weer tzt gezond terug naar t schip.

    Reply
  3. Met veel belangstelling jullie verhaal weer gelezen , hoop dat je snel werk vind in Nederland en dan weer verder jullie reis kunnen vervolgen

    Reply

Submit a Comment

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

DutchEnglishFrenchSpanish