In karavaan naar Nieuw Zeeland

Sailing Eastern Stream

By Minke

29 October 2022

Fiji laat ons niet heel gemakkelijk gaan

Nieuw Zeeland stelt zo haar eisen en zo zijn we de dagen voor ons vertrek druk bezig met het uitzoeken van onze voedselvoorraad, boodschappen doen en schoonmaken. Lang niet al het voedsel mag de grens over en de onderkant van de boot moet vrij zijn van aangroei en pesticiden. Als laatste willen we natuurlijk wel lekker eten onderweg en halen we op de markt in Lautoka de nodige verse groenten. Iets te veel naar mijn idee, want ook deze mogen waarschijnlijk niet ingevoerd worden. Een grote pan soep was de oplossing van een andere Nederlandse boot. Daar deze ze niet moeilijk over. Dus weten we alvast wat we de eerste dagen na onze aankomst zullen eten. Soep!

Uitklaren

Het blijkt dat we een afspraak kunnen maken om uit te klaren. Maar dat ziet er georganiseerder uit dan we ons bedacht hadden. Wanneer we in de haven van Denarau bij het douane kantoor aankomen voor onze 9.30 uur afspraak, staat er een lange rij te wachten. Navraag maakt duidelijk dat de outremer rally betaald heeft om vier boten uit te klaren in Musket Cove, een eiland verderop in de baai. Met als resultaat dat er nu ongeveer 20 boten in de rij staan, bij de officiële uitklaringshaven, zonder kantoor bezetting. De mensen vooraan in de rij wachten al vanaf 7.30 uur. Uitklaren gaat dus op Fiji Time.
De douane beambte van Vuda Marina komt uiteindelijk om ons uit te klaren en er stijgt een gejuich op uit de rij wanneer de eerste boot het kantoor weer verlaat met een stempel in het paspoort en de juiste papieren om Nieuw Zeeland binnen te varen. Ontlading! We zijn allemaal klaar voor vertrek.

Anker op

Uren later dan dat we in de planning hadden zeilen we, woensdagmiddag 26 oktober rond 16.00 uur lokale tijd, de pas door. We zijn weer op zee en ruim 1100 zeemijlen liggen voor ons.

Elke avond luisteren we naar Gulf Harbour Radio. Twee oud zeilers die tegenwoordig in Nieuw Zeeland leven hebben dit radionet opgezet om boten te ondersteunen in hun tocht over dit deel van de Pacific Ocean. Ze geven het weerbericht en daarnaast voor de boten onderweg, die contact zoeken via de SSB radio, een persoonlijk weerbericht voor de omgeving waar je bent. Patricia van Gulf Harbour Radio vertelt ons dat ze op de AIS 52 boten zichtbaar hebben. En dat zijn dan alleen de boten die met AIS varen en werkelijk hun positie uitzenden. In de praktijk zullen het er dus nog een aantal meer zijn. In optocht naar Nieuw Zeeland lijkt het, in een lange karavaan.

Toch merken we er weinig van dat het druk is op de route. De eerste nacht is het opletten geblazen. Wij waren relatief op tijd weg, maar zijn nu niet de boot met de meest snelle zeil eigenschappen. Dus zien we her en der navigatie verlichting en worden we regelmatig ingehaald. Waarna de navigatie lichten weer langzaam uit ons zicht verdwijnen. En daarna is het rustig. Iedereen zoekt zijn eigen koers op deze grote oceaan.

We zien weinig boten meer op de AIS en voelt het alsof we helemaal alleen zijn. Op twee Nederlandse deelnemers van de outremer rally na, die ons na twee dagen hard voorbij komen varen. Waarschijnlijk na het uitklaren een dagje gewacht, omdat het weer dan iets rustiger zou zijn. Maar ik heb het niet na durven vragen…

We verlaten de tropen

Wat we wel merken is dat het elke dag weer wat kouder wordt. We laten de tropen nu echt achter ons en de korte broek en T-shirt zijn inmiddels ingeruild voor fleece truien en een lange broek.

Mijn gevoerde laarzen staan klaar onder de tafel, maar dat probeer ik nog even uit te stellen. Met het aantrekken van schoenen ligt de periode van lopen op blote voeten definitief achter me.

Het weer is onstuimig, met winden tot ongeveer 30 knoop uit het oosten (en nu noordoosten). Een halve windse- en momenteel een backstag koers maakt het nog enigszins oké, maar relaxed en comfortabel is het bij lange na niet. Ik lig de eerste paar dagen veel op de bank en Jaap doet eigenlijk de meeste dingen aan boord. Wachtend tot ik ingeslingerd ben.

Naast de informatie van Gulf Harbour Radio bestuderen we zelf uitgebreid elk nieuw weerbericht en smeden elke dag weer nieuwe zeil strategieën. Harde wind in het begin, met een stuk zonder wind ertussen en een pittig front voor de kust van Nieuw Zeeland, was het venster waarop we vertrokken uit Fiji.

Niets is zo veranderlijk als het weer zien we dagelijks. Dus is de strategie momenteel zo hard mogelijk doorvaren, totdat morgen, maandag 31 oktober, de wind volledig weg gaat vallen. Dan opnieuw kijken hoe we ons het beste kunnen positioneren ten opzichte van het front voor de kust en wat dit front gaat doen. Lijkt het minder te worden? Of juist gunstiger voor ons? Gaan we de motor bijzetten, zeilen we heel langzaam door, dobberen we totdat de wind weer oppikt… Het zijn allemaal verschillende opties en de komende dagen zullen het uitwijzen.

Het is nu zondag 30 oktober 2022 en om 8.30 uur (20.30 uur UTC op 29 oktober in Europa) is onze positie 27 graden en 14 minuten zuid en 175 graden en 55 minuten Oost. De nog af te leggen afstand tot Whangarei, Nieuw Zeeland is 522 mijl.

Op onze website posten we met regelmaat onze positie. Wil je meekijken kijk dan op www.easternstream.nl/route

3 Comments

  1. Uitklaren is een ambtelijke zaak en blijkbaar over de hele wereld het soortgelijke ritueel.
    Het is hier maandagochtend en zie in gedachten de Eastern Stream richting bestemming ploeteren, wel wind geen wind maar dinsdag zijn jullie er waarschijnlijk wel vermoed ik en anders woensdag om die grote pan soep te maken, eet er smakelijk van!
    Wel grappig met zo,n vloot te arriveren op jullie nieuwe bestemming.

    Reply
    • Dat is en wordt weer een heel spannende reis.Eet smakelijk met de lekkere pan soep.

      Reply
  2. Heel veel plezier in Nieuw-Zeeland Jaap en Minke!

    Heerlijk klimaat in de komende maanden, lekker wandelen, de pub, live muziek…

    Groeten,

    Jan Cees en Miriam

    Reply

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *