In een andere versnelling, of toch niet

Klustijd op de Eastern Stream

By Minke

15 May 2024

De rem erop

Nu Starlight is vertrokken richting Australië gaat bij ons even de rem erop. In heel korte tijd hebben we best wat mijlen gemaakt in de Solomon eilanden. En hoewel we het altijd heerlijk vinden om andere zeilers te ontmoeten en toffe dingen met elkaar te ondernemen, houden we allebei ook van rust en op onszelf zijn. Aanrommelen op de boot en een klusje hier en daar. We varen een korte tocht naar Rendova eiland en blijven daar bijna een week liggen. We verkennen het dorp, duiken op een oud gevechtsvliegtuig dat hier in de tweede wereldoorlog is neergestort en bakken de nodige pop-pop-popcorn.

Tja dat laatste was in mijn enthousiasme misschien een foutje. Maar wel een leuk foutje. Na onze aankomst in deze baai komen er veel kinderen in houten kano’s naar de boot. Niet alleen om te kijken wie we zijn, maar ook om uit te vinden wat we in de aanbieding hebben voor hen. “Can we have something?” hoor ik van de ene kant van de boot “Do you have cookies?” vraagt een van de jongens vanaf de andere kant. Eigenlijk vind ik het geschooi en hou ik er niet van. Koekjes hebben we trouwens niet eens aan boord. Aan de ene kant vanuit zelfbelang, de kans is te groot dat ze in onze buik belanden. Aan de andere kant willen we eigenlijk ook niet al te veel suikers weg geven aan de kinderen onderweg. Voor hen zijn koekjes en lollies bijna de grootste traktatie die je kunt geven.

Een aantal kinderen hebben goed begrepen hoe het werkt en hebben een aantal kokosnoten meegenomen om te ruilen. We hebben eigenlijk niet genoeg voor zoveel kids aan boord en ik wil niet in een keer al mijn stiften en kleurpotloden weggeven. Rijst en suiker is natuurlijk super zaai om te krijgen als kind… In mijn enthousiasme maak ik een grote pan popcorn klaar, welke we verdelen over de twee kano’s. De kano’s peddelen een eindje weg en vanuit de kuip zie ik dat de popcorn gulzig naar binnen gewerkt wordt. Wanneer er de volgende morgen heel vroeg geklopt wordt en ik mijn slaperige hoofd naar buiten steek realiseer ik me dat de popcorn als een lopend vuurtje door het dorp is gegaan. “Can we also get some pop-pop-pop?” Je raad het al, we hebben nog heel wat popcorn gemaakt deze week.

Voor anker in de Vonavona lagoon Solomon Islands
Eastern Stream sailing through the Vonavona Lagoon

Lola…

We besluiten naar Lola eiland te varen in de Vonavona lagoon. We hebben enthousiaste verhalen gehoord over deze plek. Eigenlijk voelt het ook wel een beetje raar om naar ‘Lola’ te gaan, want ruim een maand geleden voeren we nog weg van Vanuatu om ‘Lola’ te ontwijken. Maar we verwachten dat daar internet is en op het resort kunnen we eens een biertje drinken of een hapje eten. Lola wordt uiteindelijk een van onze favoriete plekken in de Solomons. Niet eens perse om bovenstaande, maar het is een ankerplek waar altijd wel een verkoelend briesje staat en de tocht er naartoe door de Vonavona lagoon vinden we allebei prachtig en varen we graag.

Wanneer we internet hebben kunnen we ook wat onderzoek doen en plannen maken voor de rest van het vaarseizoen hier. Deel een van dat plan is al wel duidelijk, onze Eastern Stream verdient de nodige LTC, love, tender & care. We hebben in Nieuw Zeeland een aantal klussen niet uit kunnen voeren, vanwege de super natte zomer. En dus zijn we onder andere met vier dozen caulking kit (teaknaden kit) aan boord vertrokken naar Tonga. De kit ligt nog steeds rustig in de hondekooi, maar het is tijd om aan deze klus te beginnen. Daarnaast vraagt het lakwerk op een aantal punten ook de nodige aandacht.

We besluiten uiteindelijk dat we het nodige willen klussen aan de boot, maar dat we daarna naar Europa reizen om familie en vrienden op te zoeken. Het voelt voor ons allebei dat het tijd is daarvoor. Caulken, lakken, revisie van het achterluik, roest bijwerken op het dek, galant repareren. Het zijn zo een aantal punten die op de lijst staan. En het voelt als aardig grote klussen. Maar de beloning die daarna wacht…

Nieuw achterluik voor onze Eastern Stream
Tijd voor lakken op de Eastern Stream

De rem eraf

Het is hard werken en ondertussen varen we naar Liapari, waar we de boot achter willen laten. Dat laatste is in de Solomon eilanden nog wel een dingetje en nu we de tickets geboekt hebben willen we graag checken of dit de plek is waar onze Eastern Stream gaat verblijven. Of dat we op zoek moeten naar een andere goede plek waar we haar achter het anker kunnen laten liggen. Gelukkig is Liapari een prachtige plek om de boot achter te laten. Er is voldoende beschutting van de eilanden en het brede rif. De mooring die we op het oog hebben ziet er goed en vooral sterk uit.

Dus kan de rem er nu helemaal af en is het tijd om de kluslijst een stukje korter te maken. Wie veel zeilt weet dat dat een bijna onmogelijke taak is. Maar we gaan ervoor. Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat wordt er gewerkt. Ik neem het lakwerk voor mijn rekening, waarbij het houtwerk helemaal kaal gaat. Jaap houdt zich bezig met de meer technischere klussen.

Klussen in de tropische warmte

Kerst op Liapari

Een aantal bevriende boten komen voor kerst ook deze kant op en samen met de bewoners van Liapari hebben we een prachtige dag. De cruisers kopen een varken, dat aan het spit gaat. En daarnaast zorgt iedereen voor een gerecht. De dames op het eiland vlechten de nodige borden en koken hun gerechten in de grondoven. De mannen bereiden samen het varken, terwijl de dames aan boord hun gerechten in elkaar zetten. We vieren kerst local style en het is een prachtige dag

Pas later begrijpen we dat Noël, de eigenaar van Liapari, normaliter een feest als dit organiseert. Na zijn overlijden is er veel onrust ontstaan omtrent het eigenaarschap van Laipari. De medewerkers werken nu nog twee dagen in de week om ervoor te zorgen dat alles in redelijke staat blijft. Dit in afwachting van een rechtelijke uitspraak die duidelijk moet maken aan wie Liapari toebehoort. Kerst blijkt een van de eerste keren dat iedereen weer zo bij elkaar komt en dat er een gezamenlijk feest is. En al is het achteraf, het maakt onze kerst nog een stukje specialer.

Ze willen erg graag dat we voor Oud & Nieuw ook blijven. Maar hoewel het hier voor de boot een heerlijke plek is. Voor het klussen is het dat niet. Het is het merendeel van de dag gewoon windstil en bloedheet. Te warm voor ons om goed voortgang te maken en we besluiten terug te varen naar Lola, waar vaak een verkoelend briesje door de baai waait. Maar waar we ook makkelijk boodschappen kunnen doen en een hapje op de kant kunnen eten als de puf er helemaal uit is.

Het kerst varken Liapari Island
Christmas pig at Liapari Island
Kerst lunch local style
Kerstlunch Liapari

Vocht onder het teakdek

Op het achterdek blijkt er veel vocht onder een deel van het teak te zitten en Jaap besluit dat het teak eraf moet. Het staalwerk eronder moet bekeken worden en roest eventueel verwijderd. Bij het verwijderen van het teak zien we dat de houten onderlaag verrot is en deze vervangen moet worden. Dit is nog even andere koek en klussen 2.0.

We hebben het allemaal super strak gepland om voor ons vertrek het teak er weer in te hebben. Maar het weer besluit anders. De laatste klusdag regent het de hele dag en ons klusplan spoelt weg met de regen. Dus maak ik op onze allerlaatste dag voor vertrek de boot schoon, terwijl Jaap ervoor zorgt dat het staalwerk de nodige lagen verf krijgt. Zo kan het dek open blijven en weten we wat na terugkomst de eerste klus gaat zijn aan boord. Nu eerst vakantie!

Teakdeck renovatie Eastern Stream
Op vakantie Solomon Islands

1 Comment

1. Verhalen en foto’s al eerder gedeeld. Toch heerlijk om het in je blog nog es uitgebreid te kunnen lezen