Wij zijn in mei 2013 eigenaar geworden van de stalen tweemaster Eastern Stream. Hoewel de eerste eigenaar (en bouwer van het schip), Niek Maessen, het schip al in 1996 heeft laten registreren stond de romp nog altijd in een loods. Zijn plotselinge overlijden heeft ervoor gezorgd dat hij zijn droom niet verder heeft kunnen

waarmaken. De reden voor ons om de naam van het schip te behouden. In juni 2013 hebben we haar in Oosterbeek te water gelaten en zijn we, toen nog op de motor, naar Groningen gevaren.

De periode daarna is er hard gewerkt om de boot af te bouwen en waar nodig aan te passen aan onze eigen wensen. Half augustus 2016 vonden wij de boot zo ver klaar dat we met een goed gevoel konden vertrekken. Als je onderweg bent met een boot – en zeker met een stalen schip – is er altijd werk te doen. Reizen met een boot wordt niet voor niets klussen op mooie plaatsen genoemd. We klussen dan ook regelmatig aan ons schip. Van regulier onderhoud tot het voltooien van nog onafgeronde projecten.

In de periode 2014-2015 hebben we al verschillende tochten gemaakt om het schip en haar mogelijkheden te onderzoeken. En natuurlijk te genieten van al het moois wat Noord-Europa te bieden heeft. Naast de maidentrip naar Helgoland heeft dit in 2014 een prachtige reis opgeleverd naar Noorwegen en Spitsbergen. In 2015 hebben we de windvaan stuurinrichting getest door  het Lymfjord en de oostkust van Denemarken te verkennen.

Onze conclusie: het is een stevig en zeewaardig schip, met fijne zeileigenschappen, wat een wereldreis prima aan kan en goed kan voldoen als thuis!

 

Voor degenen die iets meer hebben met de technische gegevens, een kleine opsomming:

Type Chiquita ‘46
Bouwwijze Staal
Bouwjaar 1996
Bouwwerf Zelfbouw
Motor DAF 575
Lengte 16 m
Breedte 4 m
Diepgang 2 m
Doorvaarhoogte 18 m
Gewicht 25 ton
Water 1.000 liter
Diesel 1.200 liter