Een inkijkje in ons leven in Ambon

Eastern Stream op zeil onder de Merak Putih Bridge - Kota Ambon

By Minke

8 januari 2025

Ik moet mijn best doen om Jaap af en toe niet fijn te knijpen. Misschien is achterop een scooter zitten nog wel lastiger dan er zelf een besturen. Het verkeer in Ambon is een groot gekkenhuis. Zodra het verkeer een beetje stil valt begint er een kakofonie van toeters. Kleine busjes schieten naar links als er iemand in of uit wil stappen. Stoppen doet iedereen eigenlijk overal. Moet je ergens zijn, dan parkeer je je motor – zoals de scooter in Indonesië wordt genoemd –  aan de kant van de weg en stap je af. Auto’s doen dat soms ook, waardoor een tweebaansweg opeens eenbaans wordt, met de nodige opstoppingen en getoeter als gevolg.

Veel wegen zijn eenrichtingsverkeer, maar worden zonder aankondiging ook weer twee richting. Waardoor je van het ene op het andere moment aan de verkeerde kant van de weg blijkt te rijden. Al is dat hier in het verkeer niet eens zo raar. Want kom je van de andere kant en moet je ergens zijn waar het net een-richting is, dan lijkt op de motor tegen het verkeer inrijden iets heel normaals.

Uitzicht over de stad Ambon

De ‘motor’ als perfect vervoersmiddel

Ondanks het drukke verkeer besluiten we dat de ‘motor’ het beste vervoersmiddel is om ons te bewegen door de stad. Met het warme weer en de afstanden is lopen niet echt een optie. Voor de fietsen is het te heuvelachtig. De bus maakt dat we minder vrijheid hebben en vaak moeten overstappen. De Motor geeft ons de bewegingsruimte die we willen en maakt het mogelijk overal snel naartoe te scheuren.

Jaap heeft gelukkig snel in de gaten hoe het werkt in het verkeer en past zich makkelijk aan. Ik zit achterop met een telefoon in mijn hand en probeer Jaap zo goed mogelijk naar de plek van bestemming te navigeren. “Over 300 meter naar links. Dan nog 150 meter rechtdoor en zouden we er moeten zijn” schreeuw ik naar voren. Meestal gaat dat goed, maar af en toe hoort ie, “Oww, dit was de afslag die we moesten hebben…” Gelukkig leren we de structuur van de stad snel kennen.

We hebben een hele boodschappenlijst voor de ‘grote stad.’ Bootonderdelen, nieuwe gasflessen en heel veel boodschappen. Ook een bezoek aan de KNO arts en het aanvullen van onze scheepsapotheek staan op het lijstje. Daarnaast wil ik graag naar het museum om meer te leren over de andere kant van onze VOC mentaliteit. Helaas wordt een groot deel van het museum op dit moment gerenoveerd.

Op de motor

De Molukken – hoog op de bucketlist

Maluku, oftewel de Molukken staan hoog op mijn lijstje om te bezoeken. In Assen was (en is volgens mij nog altijd) een grote Molukse Wijk. Wat mij toch wel intrigeerde als kind. Nu we zo dichtbij zijn wil ik meer weten over dit gebied. Ik zie namen voorbij komen die ik ken. De naam Wenno (de achternaam van een vriendinnetje van vroeger) is een naam die hier veel voorkomt en zijn origine heeft in de Molukken. Maar ook Pattimura heb ik eerder gehoord. Al weet ik eerst niet precies hoe en wat.

Kapitein Pattimura blijkt de bijnaam van Thomas Matulessy. Een Ambonese soldaat die symbool is geworden voor de Molukse en Indonesische strijd voor onafhankelijkheid en vrijheid. In 1817 belegert hij niet alleen fort Duurstede, maar stellen verschillende leiders de Haria Proclamatie op. Hierin worden de grieven tegen de Nederlandse regering uiteengezet en wordt Pattimura uitgeroepen tot de leider van het Molukse volk. Hij vecht trouwens samen met Martha Christina, een bekende vrouwelijke vrijheidsstrijdster uit deze tijd. 1817 is ook het jaar dat hij ter dood veroordeeld wordt en wordt opgehangen in Ambon. De Universiteit van Pattimura, waar wij vlakbij liggen met onze boot, krijgt met deze informatie wel een andere betekenis.

Overal op straat kun je heerlijk eten kopen

Pasar Mardika

De dagelijkse markt van Ambon is immens. Ongeveer een kilometer lang en verschillende straten breed. Overal kleine winkeltjes, smalle straatjes, en doorgangen met kraampjes. Een deel van de markt is op straat een deel in gebouwen. Je kunt er werkelijk alles kopen. Van kleding, schoenen, horloges, parfums en alles wat je nodig hebt als huisraad. Tot aan verse groenten & fruit, pinda’s & eieren en lokaal vlees en vis.

De markt, en dan vooral de vleesmarkt, start om drie uur in de ochtend. Wanneer wij op kerstochtend om zes uur aankomen zijn we allang te laat. Alles is uitverkocht. Een leermomentje en de vrijdag na kerst staan we om 05.00 uur bij de slager. Van onze bestelling van tien-15 kilo rundvlees knippert er werkelijk niemand met zijn ogen. We mogen zelf de stukken vlees uitzoeken en na terugkomst op de boot hebben we nog een paar uur nodig om het vlees in de juiste porties te snijden en op basis van kwaliteit te verdelen in steak, stir fry en stoofvlees. Daarna vacumeren we het vlees en gaat het vriezer in.

Ik realiseer me dat dit raar klinkt als je in Nederland woont. Want wie koopt er zo’n hoeveelheid vlees. En ja, ook wij proberen met een kleine ecologische voetstap rond te reizen. Maar we houden ook af en toe van een lekker stukje vlees. De kip die hier wel overal verkrijgbaar is zijn we af en toe wel even zat. Wanneer je leeft zoals wij leven is het zo dat je koopt wanneer je kunt. Het kan lang duren voordat je een bepaalt product weer kunt kopen. We hebben voor de laatste keer rundvlees gekocht in Vanuatu, waar we bijna een half jaar geleden zijn vertrokken. Na Vanuatu vonden we zelden nog goed rundvlees. Wanneer je dit al tegenkomt is het vaak geïmporteerd uit Australië of Nieuw Zeeland. Wat we dan liever weer niet kopen. Met de voorraad die nu in de vriezer zit kunnen we heel lange tijd vooruit.

We komen regelmatig even op de markt, maar zo vroeg in de ochtend is het echt een wereld op zich. Motoren worden werkelijk aan alle kanten vol geladen met verse groenten en andere producten. Deze motorrijders gaan vervolgens naar de dorpen op het eiland om hun goederen te verkopen. Zo vroeg in de morgen is het al ontzettend druk op de markt. Verse goederen worden aangeleverd en uitgepakt. Busjes, motoren en riksja’s rijden af en aan. Wanneer we na onze aankopen weer op de boot zijn is het nog steeds donker, maar het voelt alsof we er al een halve dag op hebben zitten.

Scooters volgeladen met waar

Toeren over het eiland

Nu we toch een motor hebben besluiten we een rondje over het eiland te maken. Naar Bentang Amsterdam, dat de afgelopen maanden is gerenoveerd. En voor een bezoek aan de Wapauwe moskee.

Het is aan de andere kant van het eiland en we vertrekken vroeg in de ochtend. Zodra we de stad achter ons laten slingeren we bergop langs dorpjes en weelderig oerwoud. Het leven ziet er hier gelijk heel anders uit en het is heerlijk rustig op de weg. Er zijn hier tuinen om in het onderhoud te voorzien en voor het groeien van groenten die waarschijnlijk weer op de markt verkocht wordt. We eten pisang goreng (gebakken banaan) voor ontbijt en rijden dan de laatste kilometers naar Fort Amsterdam. We zijn de enige bezoekers, wat maakt dat we rustig overal kunnen rondkijken. Het fort ziet er prachtig uit, zo fris in de witte verf. De begane grond was voor de soldaten, de eerste etage voor de officieren en de bovenste etage voor de verdediging.

Hierna gaan we een paar honderd meter verderop naar de Wapauwe Mosque. Deze moskee stamt van origine uit 1414 en is daarmee de oudste moskee van de Molukken, die nog steeds in originele staat is. Met de kolonisatie moesten de dorpelingen vanuit de bergen naar de zee verhuizen en hebben ze de hele moskee afgebroken. Verplaatst naar Kaitetu en weer opgebouwd. De moskee wordt nog steeds op een traditionele wijze onderhouden en is van natuurlijke materialen gemaakt. Er is geen spijker aan te pas gekomen, puur vakwerk. De moskee wordt nog altijd gebruikt en de vrouwen van het dorp komen hier voor het gebed.

Er is een hele tentoonstelling gemaakt en een jongedame leidt ons rond om alles te laten zien en uit te leggen. Wat een andere benadering dan in het fort. Waar het heel mooi was, maar waar we verder niet echt informatie konden vinden over de geschiedenis.

Inmiddels is het midden op de dag en is het tijd om wat verkoeling te zoeken. Jaap heeft op de kaart een waterval gezien waar we naar toe kunnen. Het is een korte wandeling met op het einde een prachtige waterval en een koel bassin om in te zwemmen. Helaas heeft de KNO arts mij op het hart gedrukt nog niet te gaan zwemmen en blijft het bij het koelen van de polsen en de enkels. Maar alleen dat is al heerlijk. Jaap neemt wel een duik en om eerlijk te zijn vind ik m best dapper, want het is werkelijk super koud bergwater.

Waterval Ambon

Een nieuwe eigenaar

Al twee jaar hebben we twee naaimachines aan boord. Op het moment dat we onze Sailrite aanschaften hielde we onze oude machine aan boord om weg te geven. In de Pacific konden we alleen niet echt een gezin vinden dat voldoende elektriciteit had om een elektrische machine te gebruiken. En zo stond de machine ons eigenlijk al lange tijd in de weg.

Op kerstavond krijgen we bezoek van Femy en zijn familie. Het is een leuke avond waarin we kletsen, samen eten en ons leven op de boot met hen delen. De volgende dag vraag ik Femy of zijn gezin een machine kan gebruiken. En zo niet, of hij iemand of een organisatie weet waar we de machine aan zouden kunnen doneren. Dat weet ie wel, twee oudere zusters die bij hen in de buurt wonen. Ze verkopen groenten op de markt, maar hebben verder geen inkomsten.

Op eerste kerstdag geeft Jaap de machine nog een beurt en op tweede kerstdag vertrekken we met de loodzware machine op de scooter naar het Panorama Café, waar we Lyn zullen ontmoeten. Mama Lyn is een dame van 65. Ze is jaren geleden gestopt met naaien, omdat haar oude machine het niet meer deed. Geld voor een nieuwe machine was er niet. Jaap geeft haar een uitgebreide uitleg over de machine. Want ook voor haar is dit de eerste keer dat ze een elektrische machine gebruikt. Ze wil de machine gaan gebruiken voor bijvoorbeeld het maken van schooluniformen, zodat ze wat extra geld verdient. Zij is super blij, en wij ook. Want het is ontzettend fijn dat we iemand hebben gevonden die echt wat met de machine gaat doen en die er ook echt wat aan heeft. Het is ook een mooie afsluiting van onze tijd in Ambon.

Mama Lyn en Jaap achter de naaimachine
Zij blij - Wij blij

8 Reacties

  1. Hoi Minke en Jaap
    Wat is de wereld toch prachtig.
    En wat een verrassing dat mijn bovenbuurvrouw bij jullie
    Is geweest.
    Ze leest jullie blog ook al een hele tijd.
    Ze is natuurlijk ook een zeilster.
    Groetjes van Gonnie en nog een behouden vaart naar de volgende bestemming.

    Antwoord
    • Hallo Gonnie,

      Wat was inderdaad een hele verrassing om erachter te komen dat ze boven je woont. Wat is de wereld toch klein…

      Liefs Minke

      Antwoord
  2. Weer meegenieten van jullie belevenissen en zo levendig beschreven Minke! Dank je wel❣️

    Antwoord
    • Mooie verhalen weer en wat fijn om de naaimachine een goede bestemming te kunnen geven. (En weer ruimte aan boord)
      Dat de naam Pattimura je zo bekend voorkwam… in de Molukse wijk staat al sinds jaren het wijkgebouw Pattimura. Ook zijn er molukse organisaties met die naam. Zijn naam en faam wordt nog steeds in ere gehouden.

      Antwoord
  3. Ik zag jullie weer voorbij komen, en ben er eens even voor gaan zitten. Wat een prachtige verhalen over het bijzondere leven dat jullie hebben. Altijd leuk om te lezen. Hopelijk knap je snel op, en kun je ook weer genieten in het water.

    Liefs…

    Antwoord
  4. Zo ver weg en toch herkenbaar als je in Assen bent geboren en getogen. Hebben er in de loop van de jaren al heel veel over gehoord van onze Molukse vrienden.
    Jullie nog een hele mooie tijd daar en, als je jullie verslag leest, kunnen we alleen maar zeggen: eet smakelijk!

    Antwoord
  5. Leuk te lezen over al jullie avonturen!

    Antwoord
  6. Prachtig verhaal weer, Minke! Ik waan me even zelf weer op de motorbike op Java, ruik de geuren weer, zie de bananenbomen en rijstvelden. Heerlijk om weer even met je mee te reizen!

    Antwoord

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *